Wyważanie tłoków i korbowodów w silniku OHV 1.3-1.6

Moderator: Moderatorzy

ODPOWIEDZ
Daniel22
Posty: 1022
Rejestracja: 14 stycznia 2007, 13:58
Lokalizacja: z elektrody

Wyważanie tłoków i korbowodów w silniku OHV 1.3-1.6

Post autor: Daniel22 »

Nie mogę wrzucić tematu w "nasze artykuły"...

Sprawa jest bardzo prosta, a silnik zyskuje na kulturze pracy, lepiej się wkręca na obroty. Fabryczne tłoki (przynajmniej te pozmianowe, montowane od caro MR93) mają mniejszy rozrzut wagi, niż starsze sprzed MR`93, ale w przypadku tłoków remontowych (na szlif), jeden komplet z Gorzyc miał rozrzut aż 12g (!) między najlżejszym, a najcięższym tłokiem. Mimo to, jak mamy tłoki w ręku, warto wyważyć każdy komplet tłoków.

Zaczynamy od kupna wagi jubilerskiej z dokładnością przynajmniej do 0,1g. Koszt około 30zł na allegro. Następnie ważymy wszystkie tłoki. U mnie, na fabrycznych, nominalnych tłokach wyciągniętych z używanego silnika wyniki przedstawiały się tak:

Obrazek

1 tłok: 347,8g
2 tłok: 345,8g
3 tłok: 347,0g
4 tłok: 345,9g

Różnica między najcięższym, a najlżejszym tłokiem wynosi więc 2g. Bierzemy się wiertarkę z frezem np. "szyszka" i zaczynamy wyważanie. Pierwszy pacjent przed operacją:

Obrazek

Wyważamy do najlżejszego tłoka z zestawu. Materiału do ściągnięcia mamy równo 2 gramy. Zaczynamy od okolic sworzni i widocznego na zdjęciu nadlewu po prawej stronie.

Obrazek

Po szlifowaniu mniej więcej tak to wygląda. W przypadku tłoków rzemieślniczych, zebrałem bardzo dużo materiału w okolicach sworznia, oraz trochę z denka tłoka.

Obrazek

No i tłok wyważony. Ot cała filozofia :) Po takiej operacji, warto jeszcze wypolerować denko tłoka na lustro, żeby nagar się do niego nie przylepiał. W następnym poście w temacie - wyważanie korbowodów. Z tym będzie trochę więcej zabawy.

Obrazek

Waga tłoków po wyważaniu:
1 tłok: 345,8g
2 tłok: 345,8g
3 tłok: 345,8g
4 tłok: 345,8g

:D

Część druga - wyważanie korbowodów

Ważenie korbowodów jest sprawą nieco trudniejszą, niż ważenie tłoków, ponieważ musimy kontrolować na raz 3 wagi.

Zaczynamy od zważenia wagi całego korbowodu (razem ze śrubami) na pojedynczej wadze.

Obrazek

Wyniki zapisujemy w tabelce, po czym przystępujemy do pomiaru wagi stopy, oraz korby. Polecam sposób "na dwie wagi" - koszt zakupu obu zamyka się w 50-60zł z wysyłkami.

Obrazek

Korbowody trzeba umieszczać praktycznie idealnie na środku wagi - żeby nie było przekłamań w pomiarze. Stąd poprawki w tabelce na zdjęciu.

Kod: Zaznacz cały

Waga całkowita [g]   Waga główki korbowodu[g]   Waga stopy[g]
1.       799,0               175,0                  624,5
2.       791,5               167,9                  623.9 
3.       790,1               163,3                  627,5
4.       793,2               169,2                  624,5
Wagę równamy do najlżejszego korbowodu według wagi całkowitej. Weźmy na przykład korbowód numer jeden do wyważenia - najgorszy z całego zestawu. Zbierać materiał zaczynamy z nadlewu główki, gdyż ona ma największy rozrzut parametrów względem pozostałych. Ja zaczynałem od ździerania masy ze środka, po czym "rozjeżdżałem" frezem "szyszką" na boki, i wyrównywałem je względem reszty, co chwilę demontując korbowód z imadła i umieszczając go na jednej, a następnie obu wagach.

Obrazek

Fot. w trakcie obróbki - starajmy się materiał pod koniec wybierania materiału wyrównać, żeby nie robić "gór i dolin".

W wypadku korbowodów 2 i 4 musiałem zbierać wagę tylko z główki. W przypadku korbowodu numer jeden musiałem mnóstwo materiału zebrać z główki, a jak w pewnym momencie stosunek wagi główki do wagi stopy odjechał w kierunku - zbyt ciężka stopa, za lekka główka - zacząłem zbierać materiał ze stopy. W efekcie udało się wyważyć korbowód prawidłowo.

Wagi korbowodów po wyważeniu przedstawiają się następująco w stosunku do pomiarów przed wyważeniem:

Kod: Zaznacz cały

Waga całkowita [g]   Waga główki korbowodu[g]   Waga stopy[g]
1.       790,1                163,1                  627,6
2.       790,1                163,7                  626,9 
3.       790,1                163,3                  627,5
4.       790,0                164,5                  626,4
Oczywiście, wagi są chińskie - nie oczekujmy aptekarskiej dokładności. Ale różnica +- 0,2-0,5g to nie 9 gramów rozrzutu... :) Także uważam, że warto.
Pozdrawiam

jacekes
Administrator
Posty: 9986
Rejestracja: 09 stycznia 2007, 20:38
Lokalizacja: Poznań
Auto: kredens i brzydaal
Kontakt:

Re: Wyważanie tłoków i korbowodów w silniku OHV 1.3-1.6

Post autor: jacekes »

Dziękujemy! Wrzucam do artykułów!
"ale ty więcej złomów nie kupuj!"

ODPOWIEDZ