Dodatkowe zegary do plusa

Moderator: Moderatorzy

ODPOWIEDZ
qdlaty
Posty: 1270
Rejestracja: 16 października 2008, 13:06
Lokalizacja: tczew

Dodatkowe zegary do plusa

Post autor: qdlaty » 26 marca 2011, 09:36

Jak już wspomniałem w temacie dotyczącym mojego Trucka, postanowiłem m.in. zrobić dodatkowe zegary - umieszczone na kolumnie kierownicy. Zawierać będą od lewej: woltomierz, LCD komputera pokladowego (z Nokii 3310) i jeszcze jeden zegar (prawdopodobnie cisnienie oleju, a do czasu zrobienia nowej PCB głównych zegarów - wskazanie poziomu gazu w zbiorniku (docelowo wraz z przełączeniem się na gaz wskaźnik paliwa też będzie się przełączał na LPG). Zegary to zaadaptowany wskaźnik temp. i paliwa (z plusa).
W chwili obecnej mam wykonany prototyp woltomierza, kolejne etapy będę tutaj po kolei opisywał.

Budowa wskaźnika.
Wskaźniki są woltomierzami ilorazowymi - mierzą stosunek napięć na dwóch cewkach. W oryginale cewki są połączone szeregowo, w miejscu łączenia jest wejście na czujnik (temp/paliwa) który swoją rezystancją zmienia napięcie "podziału". W ten sposób niezależnie od wahań napięcia w instalacji, wskazanie się nie zmienia.
Podanie masy na wejście wskaźnika powoduje jego maksymalne wychylenie. Jest możliwość zmiany tak, aby plus zasilania powodował wychył, jednak wtedy jedna cewka jest na stałe zasilana, a druga jest podpięta do plusa zasilania; zatem aby uzyskać np. połowiczne wychylenie prąd wypływa ze wskaźnika, uniemożliwiając w ten sposób zastosowanie prostego dzielnika napięcia do pomiaru napięcia akumulatora.

Woltomierz
W związku z powyższym, i tak należałoby zastosować wzmacniacz operacyjny który wysterowywałby wskaźnik. Powróciłem do koncepcji odwrotnego działania wskaźnika (masa = max wskazanie) i zbudowalem prosty układ na OpAmpie (schemat poniżej).
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us
R2,R5 - dzielnik napięcia z akumulatora (doprowadzić osobnym przewodem z akumulatora ze względu na spadki napięcia w instalacji)
R3,R6 - podpolaryzowanie (sztuczna masa) wzmacniacza - tak aby punkt zerowy był w połowie skali.
W ten sposób jeśli z dzielnika uzyskamy napięcie 2,5V (ok 12V na wejściu), wskaźnik wychyli się do połowy, wraz ze wzrostem napięcia akumulatora, będzie następował spadek napięcia na wyjściu wzmacniacza, czyli wzrost wychylenia wskazówki.
Cewka polaryzujące wskaźnika oraz OpAmp są zasilane z 5V. Aby uzyskać pełen zakres wskazań, należy zastosować wzmacniacz rail-to-rail. Zwykłe wzmacniacze w push-pullu mają rezystor który uniemożliwia pojawienie się na wyjściu napięć bliskich napięciu zasilania.
Ponieważ cewki wskaźnika pobierają trochę prądu (ok 20mA), układ musi być zasilany "ze stacyjki".
Liniowe wskazania w tym układzie są na poziomie 10-15V napięcia akumulatora, co w zupełności wystarcza do naszych celów. Ze względu na duże tłumienie ustroju, nie da się zaobserwować (prawdopodobnie) krótkotrwałych wahań napięcia np przy pracy kierunkowskazów. Można to obejść budując woltomierz na np wskaźniku wysterowania audio, ale wtedy nie będzie takiego samego stylu wszystkich wskaźników, ale w zamian ze względu na mały pobór prądu układ może być zasilany bezpośrednio z akumulatora.

gringo
Posty: 1405
Rejestracja: 12 sierpnia 2009, 20:34
Lokalizacja: Lublin

Post autor: gringo » 26 marca 2011, 14:03

koniecznie sie pochawal jak to bedzie wyglądało juz skonczone.
http://knedel.xp3.biz/forum1/
http://www.polskajazda.pl/Profil,CZ,350 ... 125P/15411

Google Chrome i Mozilla Firefox - ZOSTAŃ MISTRZEM POPRAWNEJ POLSZCZYZNY

ODPOWIEDZ