Polski Fiat 127p

Moderatorzy: Adamus, Moderatorzy

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Adamus
Posty: 1373
Rejestracja: 10 stycznia 2007, 22:36
Lokalizacja: Gdynia Elbląg

Polski Fiat 127p

Post autor: Adamus » 19 lutego 2007, 23:41

Adamus (Adam Stelmach)


Polski Fiat 127p – samochód „montowany”



Na początku lat 70-tych współpraca FSO z Fiatem kwitła, produkcja Polskiego Fiata 125p wciąż wzrastała, pojawiały się kolejne odmiany projektowane w ścisłej współpracy z Włochami (np. odmiana Kombi). Oprócz tego w bielskiej FSM lada moment miała ruszyć produkcja „malucha”. W celu poszerzenia oferty nowoczesnych samochodów we wszystkich segmentach w 1973 rozpoczęto montaż Fiatów: 127 i 132. Ten pierwszy wypełniał lukę pomiędzy popularnym 126p a drogim i dużym 125p. W celu propagandowej „polonizacji” samochodów FSO wymogły przechrzczenie ich na Polskie Fiat z literką „p”.

Polski Fiat 127p montowany był od sierpnia 1973 był w dwóch tzw. „standardach”: standardzie I i standardzie II.
Standard I to praktycznie samochód nie różniący się niczym od modelu włoskiego, prawie kompletny samochód przywożony był do FSO, gdzie zakładano jedynie siedzenia, zderzaki. Aby zachować zgodność z polskim kodeksem drogowym montowano chlapacze, pasy bezpieczeństwa na przednich miejscach siedzących. Standard II zawierał dodatkowo sporo części produkowanych w Polsce dla Polskiego Fiata 125p. Poniżej zestawienie różnic pomiędzy standardem I i II:

<Wyposazenie>
- <PF 127p standard I>
- <PF 127p standard II>

Kluczyki do samochodu
- całkowicie metalowe
- czarne, plastikowe główki
Spryskiwacze szyb
- czarne
- chromowane
Klosze bocznych kierunkowskazów
- spiczaste, soczewkowe
- płaskie, z chromowaną obwódką
Zbiornik spryskiwacza szyby
- włoski
- polski
Zakończenia uchwytów dla pasażerów
- czarne
- chromowane
Blokada kierownicy
- opcjonalna
- standardowa
Przerywacz kierunkowskazów
- włoski
- polski
Sygnał dźwiękowy
- włoski
- polski (Belma)
Cewka zapłonowa
- włoska
- polska
Korektor hamowania
- włoski
- polski
Narzędzia kierowcy
- włoskie
- polskie

Samochody przywożone z Włoch różniły się często różnymi szczegółami niezależnie od standardu montażu. Lusterka wewnętrzne z zamontowaną lampką oświetlenia wnętrza nad albo pod lusterkiem. Opcjonalnie samochody posiadały lusterko boczne albo kierownicę z Fiata 126. Montowane opony to: Pirelli, Ceat, Michalin, Kleber, Firestone. Świece zapłonowe Magneti Marelli albo Champion.
Tapicerka w kolorze czarnym albo żółtym. Gama kolorów to biały (w standardzie I zawsze z czarną tapicerką), ciemno-zielony, jasno-niebieski, granatowy, żółty (Sahara), ceglasty, wiśniowy (w standardzie I zawsze z żółtą tapicerką).
Montowano przede wszystkim samochody z nadwoziem 2 drzwiowym, wersje 3 drzwiowe z rozkładaną tylną kanapą były wielką rzadkością.
Na początku lat 70-tych gospodarkę włoską trapiły fale strajków pracowniczych, co dotykało także fabryki Fiata. Przekładało się to czasem na nieplanowane braki niektórych elementów &#8211; zdarzały się egzemplarze nadchodzące z Włoch bez niektórych elementów tapicerki, albo nawet zbiorników paliwa z rurami wlewowymi.
Na zakończenie kompletowania samochód zostawał przechrzczony na Polski Fiat 127p poprzez zamontowanie na kracie wlotu powietrza znaku &#8222;Polski Fiat&#8221; (identycznego jak w PF 125p), odlewanego znaku 127p na klapie bagażnika oraz zamontowanie tabliczki znamionowej FSO zawierającej oryginalny numer nadwozia. Wszelkie dokumenty dostarczane klientowi &#8211; instrukcja obsługi, książeczka gwarancyjna &#8211; zawierała już nazwę Polski Fiat 127p.
Montaż w FSO trwał do wiosny 1974.


W pierwszym kwartale 1974 roku w bielskiej Fabryce Samochodów Małolitrażowych rozpoczęto montaż Polskiego Fiata 127p wg znacznie bardziej zaawansowanego standardu IV. Z nadchodzących z Włoch wytłoczek zgrzewano i spawano karoserię, po czym ją lakierowano i zabezpieczano antykorozyjnie. Następnie samochód był wyposażany we włoskie kompletne podzespoły podwozia, silnik, elementy wnętrza. Otwory na tablice rejestracyjna w blasze tylnego pasa dostosowano do polskiej tablicy rejestracyjnej
W 1974 roku plan przewidywał wyprodukowanie 3 tysięcy Polskich Fiatów 127p, dla porównania PF 126p miało być wykonanych ok. 10 tysięcy. Samochody były produkowane w FSM na tych samych liniach montażowych, co Polski Fiat 126p. Rzeczywistość niestety okazała się zgoła inna. W 1974 roku powstało ledwie 227 szt. Zdecydowaną większość stanowiły samochody &#8222;doposażone&#8221; w FSO.

Zestawienie liczby zmontowanych samochodów:

1973
montaż FSO 2697
montaż FSM -
1974
montaż FSO 3220
montaż FSM 227
1975
montaż FSO 90
montaż FSM 156

Samochód sprzedawany był wyłącznie za bony PKO albo za dolary, co bynajmniej nie przysparzało mu kolejek chętnych. Zwłaszcza stało się to widoczne od 1975 roku, czyli rozpoczęcia montażu bardziej komfortowej Zastavy 1100p. Doprowadziło to praktycznie do zaprzestania produkcji Polskich Fiatów 127p, ostatnie egzemplarze trafiły do sprzedaży prawdopodobnie w 1976 r.
Do pomysłu sprzedaży &#8222;127&#8221;-mki powrócono na początku lat 80-tych. W międzyczasie we Włoszech samochód przeszedł gruntowny face lifting (w 1977 roku). I właśnie taka wersja nazywana Fiat 127P 1050 L zagościła w ofercie Banku PeKaO w cenie 3800 dolarów amerykańskich. Kompletowaniem tych samochodów zajęło się Przedsiębiorstwo Obrotu Samochodami Częściami Zamiennymi Polmozbyt Lublin, stając się już trzecim &#8222;producentem&#8221; Fiata 127 w Polsce. Samochód zachowywał oryginalne oznaczenia włoskie, jedynie pod literą &#8222;T&#8221; w słowie FIAT przyklejano małą literkę &#8222;P&#8221;, pod maską nitowano tabliczkę znamionową, nabywca otrzymywał drukowaną we Włoszech instrukcję obsługi w języku polskim. Montaż był bardzo ograniczony, trwał zapewne tylko do ogłoszenia stanu wojennego (grudzień 1981).

Podstawowe dane techniczne Polskiego Fiata 127p montowanego w Polsce:

- <Polski Fiat 127p>
- <Fiat 127P 1050/L>
pojemność silnika
- 903 cm3
- 1049 cm3
moc maksymalna
- 35 kW (47 KM) /6200 obr./min.
- 37 kW (50 KM) /6200 obr./min.
maks. moment obr.
- 62 Nm/3500 obr./min.
- 78 Nm/3000 obr./min.
prędkość maks.
- 140 km/h
- 140 km/h


PS
Jak zwykle prosimy osoby posiadające materiały, które mogłyby rozszerzyć informacje zawarte w artykule o kontakt z zespołem działu historycznego FSOAK.
Ostatnio zmieniony 12 marca 2012, 15:21 przez Adamus, łącznie zmieniany 1 raz.

wioorek
Posty: 143
Rejestracja: 25 września 2008, 22:55
Lokalizacja: Piotrków/Łódź

Post autor: wioorek » 09 marca 2011, 19:55

Wg gazety fabrycznej do 1980 roku zmontowano w FSO 6007 fiatów 127, czyli na 1975 rok przypada w FSO 90 sztuk.

Awatar użytkownika
Bubster
Członek Stowarzyszenia
Posty: 36
Rejestracja: 16 sierpnia 2009, 19:56
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Bubster » 03 grudnia 2012, 22:42

Witam,

A czy po numerze nadwozia można określić czy 127 mk II może mieć polskie korzenie :). Czy była montowana w naszym pięknym kraju. Mogę podać numer nadwozia. Nie ukrywam, że Camaro polecił mi poruszyć ten temat na tym wątku. Byłbym wdzięczny za pomoc.

Numer nadowzia to: ZFA127A0003058586

Dodam, że sprawdzając na kilku stronach wychodzi na to, że jest to auto włoskie (literka Z w numerze oznaczała by Włochy). Rok produkcji auto to 1980 i na klapie ma otwór tak jakby po literce P która zgodnie z opisem w tym wątku poźniej była dokładana.

Pozdrawiam i czekam na odpowiedź
FIAT 127 1050L 51 KM
PEUGEOT 307 SW 2.0 HDI 110 KM

OLO
Posty: 9056
Rejestracja: 09 stycznia 2007, 13:29
Lokalizacja: Wawa

Post autor: OLO » 03 grudnia 2012, 22:56

Jak camaro polecił to niech teraz... :)
Cisza na morzu, cisza w armacie.
Kto się odezwie - nie jedzie w FIACIE

JOZEF_S
Członek Stowarzyszenia
Posty: 9416
Rejestracja: 11 stycznia 2007, 10:59
Lokalizacja: Lublin

Post autor: JOZEF_S » 03 grudnia 2012, 23:53

Ty mnie poka tabliczke
Doświadczenie - umiem robić Nic. I nie skończyć w jeden dzień :D

SEAT - Sociedad Espaniola de Automobiles de Turismo
VAZ - Wołżański Awtomobilnyj Zawod
FIAT -Fabbrica Italiana Automobili Torino
ALFA ROMEO - Anonima Lombarda Fabrica Automobili ROMEO
TOFAS - Türk Otomobil Fabrikasi
KIA - Kyungsung Precision Industry
FSO - Fabryka Samochodów Osobowych

Awatar użytkownika
Bubster
Członek Stowarzyszenia
Posty: 36
Rejestracja: 16 sierpnia 2009, 19:56
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Bubster » 04 grudnia 2012, 09:02

Józef spoko przejrzę fotki bo może na któreś uwieczniłem jak nie to jak pojadę znowu do garażu gdzie go trzymam to zrobię fotkę. Tylko to może potrwać bo auto stoi 100 km od Wawy. Ewentualnie Teścia poproszę to zrobi zdjęcie. Jak będę miał to się odezwę.
FIAT 127 1050L 51 KM
PEUGEOT 307 SW 2.0 HDI 110 KM

Awatar użytkownika
Adamus
Posty: 1373
Rejestracja: 10 stycznia 2007, 22:36
Lokalizacja: Gdynia Elbląg

Post autor: Adamus » 07 stycznia 2013, 10:22

Po samym VIN niczego nie dojdziemy - Fiaty "montowane" mialy zachowany oryginalny VIN.
Za pochodzeniem polskim moze swiadczyc tabliczka dodatkowa z polskimi napisami lub jakies dokumenty zwiazane z zakupem auta z roku 1980 swiadczace, ze byl kupiony w Polsce (faktura zakupu, instrukcja obslugi, swiadectwa homologacji licznika - cokolwiek).

Na to, ze w samochodzie znajda sie jakies polskie czesci (zamontowane oryginalnie) tez bym w przypadku MkII nie liczyl.

A wogole zeby rozwazac montaz krajowy to musialaby to byc wersja L z silnikiem 1050 - czy to jest taka wersja?
Pozdrawiam
Adamus

sterta Polonezów

Awatar użytkownika
jacekes
Administrator
Posty: 9739
Rejestracja: 09 stycznia 2007, 20:38
Lokalizacja: Poznań
Auto: kredens i brzydaal
Kontakt:

Post autor: jacekes » 07 stycznia 2013, 10:40

FIAT 127 1050L
"ale ty więcej złomów nie kupuj!"

Awatar użytkownika
Adamus
Posty: 1373
Rejestracja: 10 stycznia 2007, 22:36
Lokalizacja: Gdynia Elbląg

Post autor: Adamus » 07 stycznia 2013, 10:44

jacekes pisze:
FIAT 127 1050L
A dzieki - nie dowidze :)
Pozdrawiam
Adamus

sterta Polonezów

ODPOWIEDZ