Trochę o geometrii zawieszenia

Moderator: Moderatorzy

ODPOWIEDZ
JACEK94
Posty: 202
Rejestracja: 09 stycznia 2007, 21:53
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Trochę o geometrii zawieszenia

Post autor: JACEK94 » 04 lutego 2007, 19:40

Trochę wiadomości o geometrii zawieszenia.
W naszych bolidach ustawia się następujące parametry:
-zbieżność
-kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
-kąt pochylenia koła.
Jest jeszcze kąt pochylenia sworznia zwrotnicy, jednakże jest to wartość nieregulowana.
Teraz kilka słów o każdym parametrze.

Zbieżność. Układ kierowniczy jest zbudowany na kształt trapezu. Długimi bokami trapezu są:
belka przedniego zawieszenia i drążki kierownicze. Krótkie boki to zwrotnice.
Zbieżność w POLONEZIE wynosi 2-4 mm. – 1mm. wynosi ok. 0,9 stopnia.
W czasie jazdy w zakręcie kąty skrętu kół nie są jednakowe. Koło zewnętrzne jest skręcone mniej niz koło wewnętrzne, musi „objechać” zakręt. Dzięki zbieżności po puszczeniu kierownicy samochód porusza się po lini prostej, oczywiście na równej drodze. Zbieżność ma wpływ na zużycie opon.

Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. W naszych samochodach mamy w przednim zawieszeniu wahacz górny i wahacz dolny. Na końcach wahaczy są sworznie. Linia łącząca oba sworznie jest zwana osią sworznia zwrotnicy. Dolny sworzeń jest umieszczony przed osia pionową koła. Kąt zawarty między osią zwrotnicy a osią pionową koła jest nazwany kątem wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. Wygląda to tak / |, patrząc z boku na samochód. W POLONEZIE wynosi 5*+- 30’. Reguluje się kąt podkładkami o grubości 0,5mm. – 8’.Dzięki KWSZ w czasie jazdy w zakręcie po puszczeniu kierownicy koła wracają do jazdy na wprost. Oczywiście jeżeli zbieżność jest dobrze ustawiona.

Kąt pochylenia koła. Jest to kąt zawarty między osią pionową koła i pionem. Oczywiście chodzi o oś koła patrząc na koło z przodu. Kąt ten wynosi w PN 0*30’+-30’. Kąt ten jest w „plusie” tzn. że patrząc na samochód z przodu koła są pochylone tak \ /. Dzisiejsza konstrukcja opon umożliwia kąty pochylenia kół ustawiać w „minusie”- / \. Ja mam w moim Polonezie kąt pochylenia koła w „minusie” ok. -1*. Przy takim ustawieniu kąta samochód lepiej prowadzi się w zakrętach. Kąt pochylenia koła ustawia się podkładkami o grubości 0,5mm.- 8’ Kąt pochylenia koła ma wpływ na zużycie opon.

Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy. Jest to kąt zawarty między osią czopa zwrotnicy a osią sworznia zwrotnicy. Patrząc na samochód od przodu wygląda to mniej więcej tak --/
-- -oś czopa, /-oś sworznia zwrotnicy. W PN wynosi6*+-30’ Kąt ten zmienia się tylko przy mechanicznym uszkodzeniu zwrotnicy, np. wypadku.

Nie piszę o sposobach regulacji geometrii zawieszenia. Po pierwsze raczej nie mamy przyrządów do ustawiania geometrii, po drugie kto ma ww. przyrządy umie ustawić geometrię.

Zużycia opon:
Zdarty bieżnik po stronie wewnętrznej- rozbieżność, lub pochylenie koła w dużym minusie.
Zdarty bieżnik po stronie zewnętrznej- za duża zbieżność lub pochylenie koła w dużym plusie
Nie ma Pchełki... nie ma Bandziora...teraz Bokiem Mogę Wszędzie ;)

ODPOWIEDZ