Łożyska przednich kół

elementy zawieszenia, koła i ogumienie.

Moderator: Moderatorzy

Par_Dez
Posty: 108
Rejestracja: 02 września 2011, 21:45
Lokalizacja: Warszawa

Łożyska przednich kół

Post autor: Par_Dez » 16 lutego 2016, 14:43

Jak sprawdzić stan łożysk w przednich kołach nie mając dostępu do kanału ?
Jaki może być dopuszczalny luz ?
ParDez

Awatar użytkownika
raffi
Posty: 1279
Rejestracja: 14 lipca 2013, 15:42
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: raffi » 16 lutego 2016, 14:56

Unieść koło do góry, poruszac na boki i góra-dół. Potem to samo na zaciśniętym hamulcu. Tak ocenisz luz.

Pewne pojęcie daje też generowany przez łożyska hałas (zakręć kołem w górze). niepłynne obracanie się koła, skutki, metaliczne dźwięki lub po prostu głosna praca świadczą o problemie. Wszystko sprawdzasz sobie hurtem po podniesieniu auta do góry. Można też po dłuższej jeździe dotknąć felgi ręgą - może być ciepła, ale nie gorąca - gorąca świadczy o problemie (uważaj, felga potrafi poparzyć łapkę).

Przy czym najczęściej problem nie jest wcale z łożyskami, a z... hamulcami, które (fiatowski układ) wymagają atencji i regularnego serwisu ZANIM coś się zacznie dziać. Dobrze jest je przeczyścić i nasmarować po każdej zimie.
Raffi
---------------------------------
Kto pod kim dołki kopie, ten jeździ na ropie ;-)

Par_Dez
Posty: 108
Rejestracja: 02 września 2011, 21:45
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Par_Dez » 16 lutego 2016, 15:21

raffi pisze:Unieść koło do góry, poruszac na boki i góra-dół. Potem to samo na zaciśniętym hamulcu. Tak ocenisz luz.

Pewne pojęcie daje też generowany przez łożyska hałas (zakręć kołem w górze). niepłynne obracanie się koła, skutki, metaliczne dźwięki lub po prostu głosna praca świadczą o problemie. Wszystko sprawdzasz sobie hurtem po podniesieniu auta do góry. Można też po dłuższej jeździe dotknąć felgi ręgą - może być ciepła, ale nie gorąca - gorąca świadczy o problemie (uważaj, felga potrafi poparzyć łapkę).

Przy czym najczęściej problem nie jest wcale z łożyskami, a z... hamulcami, które (fiatowski układ) wymagają atencji i regularnego serwisu ZANIM coś się zacznie dziać. Dobrze jest je przeczyścić i nasmarować po każdej zimie.
Czy trudno jest samemu wymienić takie łożysko ? Wiem że do tylnych łożysk potrzebny jest ściągacz, a jak z przednimi ?
ParDez

Awatar użytkownika
jurek_j
Posty: 1425
Rejestracja: 09 stycznia 2007, 20:07
Lokalizacja: FGW

Post autor: jurek_j » 16 lutego 2016, 15:43

Jakoś strasznie dużo roboty z wymianą przednich łożysk nie miałem. Nowe łożyska można nabić używając starych bieżni, na wiosenny dzień robota jak znalazł, szkoda że trochę brudna.


Generalnie to po odkręceniu koła można złapać tarczę i nią poruszać, ma być lekki, wyczuwalny luz.

Jeśli felga po przejechaniu x km jest gorąca, to trzyma zacisk hamulcowy, łożysko dawno zatrze się jeśli będzie pracowało z taką siłą tarcia, która to wygeneruje tak kolosalne ilości ciepła.

Par_Dez
Posty: 108
Rejestracja: 02 września 2011, 21:45
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Par_Dez » 17 lutego 2016, 11:53

jurek_j pisze:Jakoś strasznie dużo roboty z wymianą przednich łożysk nie miałem. Nowe łożyska można nabić używając starych bieżni, na wiosenny dzień robota jak znalazł, szkoda że trochę brudna.


Generalnie to po odkręceniu koła można złapać tarczę i nią poruszać, ma być lekki, wyczuwalny luz.

Jeśli felga po przejechaniu x km jest gorąca, to trzyma zacisk hamulcowy, łożysko dawno zatrze się jeśli będzie pracowało z taką siłą tarcia, która to wygeneruje tak kolosalne ilości ciepła.
Znalazłem filmik na YT gdzie dokładnie pokazana jest wymiana łożyska tyle że w tylnym kole w Audi A4, ale jak widzę sposób wymiany będzie podobny. Czy Polonez z przodu też ma dwa łożyska stożkowe ?
ParDez

diodalodz
Posty: 733
Rejestracja: 28 sierpnia 2008, 23:58
Lokalizacja: Łódź

Post autor: diodalodz » 17 lutego 2016, 13:00

tak, dwa stożkowe różnych wielkości.
zewnętrzne łożysko jest mniejsze, wewnętrzne większe.

ODPOWIEDZ