Strona 1 z 1

Łożysko Półosi Lucas

: 05 kwietnia 2016, 10:20
autor: Maćko
Pacjent ATU+ GTi, hamulce Lucas. Padło mi łożysko prawej półosi, lewa zresztą też już powoli się kończy.

Luzy na prawej -> https://www.youtube.com/watch?v=nEmwoZMjVVI


Pytanie, gdzie i jakie łożyska kupić żeby to wytrzymało chociaż 20 tys. km? Koło to 15cali z dystansem 15mm. No i kolejna sprawa to samodzielna wymiana, do nałożenia pierścienia zabezpieczającego wystarczy palnik i kawałek rurki, czy wypadałoby użyć prasy?

: 07 kwietnia 2016, 05:29
autor: piotrek33
Hej! Łożysko to 6306, ja kupowałem w sklepie z częściami do maszyn rolniczych, pierścień zabezpieczający, oring i uszczelniacz kupiłem w motoryzacyjnym Ja zmieniałem w ten sposób, że stary pierścień zabezpieczajacy przeciąłem szlifierką kątową, bardzo powoli i delikatnie, żeby nie naciąć półosi. Potem po nacięciu pierścień pękł i dał się powoli zsunąć, następnie łożysko na prasie też już lekko schodzi. Pierścień podgrzewałem w piekarniku ustawionym na 250 stopni :D (śmieszne, ale prawdziwe!!!) Stary mechanik powiedział mi, że przegrzanie pierścienia powoduje że traci on swoje właściwości więc wolałem nie ryzykować, poza tym instrukcja też podaje, że by rozgrzać go do określonej temperatury, i z powrotem szybko wszystko do kupy na prasie. Łożysko wcisnąłem na półoś jeszcze przed rozgrzaniem pierścienia. Pamiętaj, że jeżeli łożysko wskakuje na półoś luźno, to półoś do wymiany. Chciałbym też zaznaczyć, że u mnie w kombi są stożkowe łożyska, a u Ciebie to będą te 6306 które są kulkowe, ale procedura wymiany jest tak naprawdę taka sama. I pamietaj oczywiście o odkręceniu rurek hamulcowych od cylinderków i rozebraniu szczęk hamulcowych. Pozdrawiam

: 10 kwietnia 2016, 11:24
autor: Maćko
Dzięki za porady. Łożysko wymienione :)

Oczywiście łatwo nie było - najwięcej problemów ze śrubami na imbus...
Obrazek
Dwie poszły w miarę gładko, a pozostałe dwie widać na załączonym obrazku :D W ich miejsce trafiły 4 nowe śruby z łbem na klucz 17.

Kupiłem w hurtowni łożysk FAGa 6306-2RSR C3 (wiem że powinno być z luzem C4, ale jest praktycznie nie osiągalne w normalnych cenach - FŁT nie produkuje, SKF na zamówienie za jedyne 150zł :D), a za FAG'a dałem 30zł. Oprócz tego zestaw naprawczy łożyska Optimal, jako dawca pierścienia zaciskowego i uszczelniacza.

Obrazek

Stary pierścień i łożysko zdemontowane za pomocą szlifierki, nowe łożysko nabite rurką, a pierścień po nagrzaniu spadł sam do końca i kontrolnie dostał dwa uderzenia rurką. Po ostygnięciu całość złożona do kupy, po drodze wymieniony jeszcze uszczelniacz półosi. Na końcu wiadomo - odpowietrzenie hamulców.

: 10 kwietnia 2016, 20:10
autor: piotrek33
mega zabawa. a jak nagrzałeś pierścień? palnikiem, czy piekarnikiem? ja też miałem problem z tymi imbusami, zapomniałem o tym napisać, ale spawałem śruby do łbów śrub imbusowych i dopiero poszło, oczywiście też dałem nowe śruby z łbem na 17. Hamulce odpowietrzałem tak, że poluzowałem odpowietrzniki, założyłem na nie przezroczyste wężyki, włożyłem je do słoików, najpierw pare razy podpompowałem, a później czekałem, aż grawitacyjnie płyn sam zacznie spływać do słoików, oczywiście kontrolowałem stan płynu i dolewałem, jak już spłynęło trochę do słoików, to pozakręcałem odpowietrzniki i pedał hamulca był już ok. Nie potrzebowałem niczyjej pomocy. zabieg był robiony na nowych cylinderkach, przewodach na moście i trójniku.

: 10 kwietnia 2016, 20:42
autor: Maćko
Pierścień grzałem palnikiem, a w zasadzie to lampą lutowniczą - http://www.topex.pl/lampa-lutownicza-5850.html Nagrzewałem przez około 3 minuty, nie zmienił swojej barwy więc raczej go nie przegrzałem. No i jak już wcześniej wspomniałem po wrzuceniu na półoś sam spadł do końca, i profilaktycznie dwa razy stuknąłem w niego rurką. A hamulce to już odpowietrzyłem z pomocą mojego ojca. Na koniec krótka jazda testowa, zrobiłem może 3km testując głównie hamulce, po jeździe sprawdziłem temperaturę bębnów hamulcowych i temperatura po obu stronach taka sama więc jest ok.