Tłoki w silnikach FSO OHV 1500

jednostka napędowa, układy zasilania, układ chłodzenia, układ wydechowy.

Moderator: Moderatorzy

bartcom
Posty: 67
Rejestracja: 21 września 2012, 14:44
Lokalizacja: Lubieszyn 28 83-420 Liniewo

Tłoki w silnikach FSO OHV 1500

Post autor: bartcom »

Silnik 1.5 AB wzmocniony r. '90
Jestem zmuszony wymienić pierścienie - małe ciśnienie sprężania:
10, 10, 10, 8 - na ciepło (na zimno identycznie tak samo...)

po próbie olejowiej
16, 16, 16, 14 - wszystko jasne.

tu pojawia się możliwośc zastosowania różnych tłoków:

a) 1500OHV - "wypukłe" z wstawką kompensującą - 125p
b) 1500OHV - "płaskie" - polonez
czym się różnią od strony eksploatacyjnej? które wybrać.
silnik nie był jeszcze szlifowany. Który szlif wykonać, 1,2 czy od razu 3?
czy pierścienie do wszystkich 1.5 OHV są plug@play czy się różnią w sposób istotny.

A MOŻE KTOŚ Z FORUMOWICZÓW MA DO ODSPRZEDANIA GODNE POLECNIA TŁOKI?

głowica będzie przy okazji splanowana 0,8mm (nie była dotychczas planowana).

bardzo dziękuję za szybką podpowiedź - już rozebralem...
Bartosz

mardom89
Posty: 98
Rejestracja: 14 maja 2009, 08:53
Lokalizacja: warszawa

Post autor: mardom89 »

powiniennem niedługo miec komplet nowych tłoków do 15oo, jesli nie zostawie dla siebie na zaś, to będziemy mogli cos podyskutować. jak juz do mnie dojada i dalej bedziesz szukac to dam znac
FSO Polonez C 83' L54 1500OHV
Niewiadów N126e 84'
FSO 125p 88' L87 1600GSi
Polonez ATU plus 98' 74e 1600GSi
www.klub125p.pl

Ambrosios
Posty: 3497
Rejestracja: 15 stycznia 2007, 13:17
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Ambrosios »

Co to jest wstawka kompensujaca? Tloki do 125p i do poloneza ZTCP roznia sie iloscia pierscieni i wypukloscia. Tloki zupelnie plaskie, to tloki do odprezonego 1500 i nie sadze, ze gdzies je dostaniesz. Najpierw sprawdz, na jaki nadwymiar dostaniesz tloki, a dopiero potem zastanawiaj sie nad obrobka.
- Gadanie! Przegrałem, bo pan miał szczęście!
- Szczęście? Szczęście trzeba umieć sobie zorganizować.
Poker jest sztuką oszustwa, przyjacielu. Graliśmy uczciwie: ty oszukiwałeś, ja oszukiwałem - wygrał lepszy.

philips
Posty: 960
Rejestracja: 09 stycznia 2007, 19:07
Lokalizacja: Mikołów, k. Katowic
Kontakt:

Post autor: philips »

Tłoki płaskie to mniejszy stopień sprężania, a co za tym idzie mniejsza sprawność, czyli mniejsza moc i większe spalanie.

Co do szlifu to wieziesz blok do szlifierza, robią pomiary i Ci powiedzą na co się nadaje a na co nie, swoją drogą warto rozważyć szlif na 1.6, nie kosztuje to nic więcej, a przy takiej opcji poleciłbym tłoki 1.6 modyfikowane. W zwykłych tłokach konstrukcja jest taka sama jak w płaskich a wypust na denku jest nadlany, w modyfikowanych zostało to poprawione dzięki czemu jest mniej materiału. Zysk ok 50g na tłok, co przy masie tłoka (jeżeli dobrze pamiętam) rzędu 300g jest sporym zyskiem. Przy okazji warto podciąć płetwy i wypolerować denko.

Amrbo, wstawka kompensująca to wstawiony fragment blachy na obwodzie żeby ograniczyć rozszerzalność cieplną aluminium.
Ostatnio zmieniony 10 lutego 2013, 16:22 przez philips, łącznie zmieniany 1 raz.
Polski Fiat 125p '74
BMW E30 320i '88
Fiat 126p '94
FSO Polonez Caro 1.6 GLI '95

bartcom
Posty: 67
Rejestracja: 21 września 2012, 14:44
Lokalizacja: Lubieszyn 28 83-420 Liniewo

Post autor: bartcom »

A więc najlepiej tłoki 1600 po '93r. tak?
a sworznie, pierscienie - podejdą? bez różnicy?

a)
http://allegro.pl/tlok-tloki-polonez-fs ... 66570.html
to są wypukłe czy płaskie?

b)
http://allegro.pl/tlok-tloki-polonez-fs ... 66570.html
to są wypukłe czy plaskie

c)
http://allegro.pl/tloki-fso-duzy-fiat-1 ... 69932.html
to są wypukle czy plaskie

KTÓRE WYBRAĆ i skąd wziąc od 1600 '93?
Bartosz

Marcin125p
Posty: 3660
Rejestracja: 22 czerwca 2009, 22:25
Lokalizacja: Żukowo

Post autor: Marcin125p »

A mnie mówili by nie rozwiercać na 1600.
125p...ociech
Życie lepsze bywa, gdy obok 125p stoi Niva :)

philips
Posty: 960
Rejestracja: 09 stycznia 2007, 19:07
Lokalizacja: Mikołów, k. Katowic
Kontakt:

Post autor: philips »

Np tu http://allegro.pl/tlok-polonez-1600-tlo ... 99738.html Tylko jak nie rozwiercasz na 1.6 to najpierw daj blok do pomiaru, potem kupuj tłoki, żeby się nie okazało, że kupisz I szlif a u szlifierza Ci powiedzą, że musi być drugi.
Marcin125p pisze:A mnie mówili by nie rozwiercać na 1600.
Jakiś powód?
Polski Fiat 125p '74
BMW E30 320i '88
Fiat 126p '94
FSO Polonez Caro 1.6 GLI '95

Marcin125p
Posty: 3660
Rejestracja: 22 czerwca 2009, 22:25
Lokalizacja: Żukowo

Post autor: Marcin125p »

Że wady odlewu, że cienkie ścianki, że się będzie przegrzewał się... Że lepiej kupić CB i nie kombinować :)
125p...ociech
Życie lepsze bywa, gdy obok 125p stoi Niva :)

bartcom
Posty: 67
Rejestracja: 21 września 2012, 14:44
Lokalizacja: Lubieszyn 28 83-420 Liniewo

Post autor: bartcom »

no mnie tez tak mówią jak Marcinowi125p...
że uszczelki pod głowicą (UPG) będą padać... no i teraz nie wiem...

poza tym dołu na razie nie robie brak kasy...
no i ta wzmocniona góra może poprzekręcać panewki na dole...
Bartosz

bartcom
Posty: 67
Rejestracja: 21 września 2012, 14:44
Lokalizacja: Lubieszyn 28 83-420 Liniewo

Post autor: bartcom »

@philips
a to są te tłoki MR'93 - te najlepsiejsze tak?
Bartosz

arnold
Posty: 348
Rejestracja: 14 marca 2011, 23:40
Lokalizacja: Gliwice

Post autor: arnold »

Panowie ale tłoki z polda też miały te wstawki kompensujące bo magnes się do nich przykleja.

A płaskość tłoków z poloneza jest złudna bo niby według książek poloneza miał wyższy stopień sprężania niż fiatowski silnik.
To ja dowcipas. Salve!

OLO
Posty: 9159
Rejestracja: 09 stycznia 2007, 13:29
Lokalizacja: Wawa

Post autor: OLO »

Zostań przy 1500 - nie wiesz czy blok nie ma wady.
Najpierw pomierz silnik na jaki nadwymiar wyda. Kup tłoki polonezowskie - takie były w tym silniku. Najlepiej w kpl z pierścieniami.
Głowica 0,8mm w dół to dużo. Zetnij 0,5. Mam wrażenie że mój (daaaawny) mocno splanowany AB grzał sie tylko bez większego efektu.
Cisza na morzu, cisza w armacie.
Kto się odezwie - nie jedzie w FIACIE

bartcom
Posty: 67
Rejestracja: 21 września 2012, 14:44
Lokalizacja: Lubieszyn 28 83-420 Liniewo

Post autor: bartcom »

OLO pisze:Zostań przy 1500 - nie wiesz czy blok nie ma wady.
a jeśli bym zaryzykował? Jak się okaże wada to i tak będę go musiał wyrzucić.
Bardziej matrwię się o U.P.G. - skąd dostać taką "porządniejszą"? Czy też pomimo staranności wykonania po prostu stanie się to awaryjne (na to mojej zgody nie ma)

jeśli bym zaryzykował - to jakie tutaj tłoki? 1600 MR'93 czy tak?

czy uważasz, że przejście na 1600 nie da istotnie odczuwalnej poprawy (chodzi o przyśpieszenia przy takim samym zużyciu paliwa, gazu nie będzie) ?

[guote="OLO"]Najpierw pomierz silnik na jaki nadwymiar wyda. Kup tłoki polonezowskie - takie były w tym silniku. Najlepiej w kpl z pierścieniami.[/quote]

pomierzę. ale d l a c z e g o te polonezowskie 1500 a nie fiatowskie "baryłki",
mam informacje, że "baryłki" pozwalały na wyższy stopień sprężania, nie upieram się;
w czym te polonezowskie 1500 są lepsze?
OLO pisze:Głowica 0,8mm w dół to dużo. Zetnij 0,5. Mam wrażenie że mój (daaaawny) mocno splanowany AB grzał sie tylko bez większego efektu.
dobra, 0,5mm w dół, ale jak to sie ma do tych tłoków "baryłkowych" fiatowskich?
Bartosz

OLO
Posty: 9159
Rejestracja: 09 stycznia 2007, 13:29
Lokalizacja: Wawa

Post autor: OLO »

STOP! Załóż sobie wątek o swoim samochodzie i tam przenieś dyskusję. Nie widze sensu w skakaniu po całym forum w temacie jednego silnika.
Gołe głowice 125p i PN są właściwie identyczne. A tłoki - lżejsze.
1600 - fajna sprawa. Ale za cenę rozwiertu 4 garów wolałbym kupić cało silnik od caro.
Cisza na morzu, cisza w armacie.
Kto się odezwie - nie jedzie w FIACIE

Adamus
Posty: 1373
Rejestracja: 10 stycznia 2007, 22:36
Lokalizacja: Gdynia Elbląg

Post autor: Adamus »

Jezeli masz czas/lubisz ryzyko/jestes rajdowcem/masz kaske w zapasie to rob odwierty na 1.6.

Jezeli ktorys z warunkow nie jest spelniony to kup zwykle polonezowskie tloki 1.5 (do AA i AB sa takie same) w rozmiarze, ktory wyniknie z pomiarow silnika.
Kup od razu kompletne z pierscieniami i sworzniami.

To tloki Poloneza 1.5 sa barylkowate bo nie maja wkladek stalowych.
Te z wkladkami sa od 125p i sa stozkowate. Mozna je zamontowac w silniku PN ale po co?

A o uszczelke glowicy 1.6 nie ma sie co martwic - konstrukcja sprawdzona od 25 lat(!) :)

A stopien sprezania nie zalezy od ksztaltu bocznej powierzchni tylko od gornej, wiec ten argument odpada :)
Ostatnio zmieniony 10 lutego 2013, 22:12 przez Adamus, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam
Adamus

sterta Polonezów

bartcom
Posty: 67
Rejestracja: 21 września 2012, 14:44
Lokalizacja: Lubieszyn 28 83-420 Liniewo

Post autor: bartcom »

OLO - ale ja po prostu zbieram wiedzę innym też sie to przyda.
Adamus - dziękuję.

Więc już wszystko rozumiem:
Najlepiej do 1.5 założyć nowe komplety tłokowe od poloneza 1.5 - AA i AB to samo; jeśli zbiera się komuś ochota na 1.6 to lepiej kupić gotowy używany 1.6 CB i go wyremontować, będzie taniej i bezpieczniej.

Nie warto zakładać kompletów tłokowych "stożkowych" z wstawką kompensacyjną - stare tłoki fiatowskie.

Czy tak?
Bartosz

Adamus
Posty: 1373
Rejestracja: 10 stycznia 2007, 22:36
Lokalizacja: Gdynia Elbląg

Post autor: Adamus »

Dokladnie to chcialem powiedziec :)
Pozdrawiam
Adamus

sterta Polonezów

ODPOWIEDZ