fiat 132 2.0l Bosh L-jetronic problem

jednostka napędowa, układy zasilania, układ chłodzenia, układ wydechowy.

Moderator: Moderatorzy

boras25
Posty: 1
Rejestracja: 30 maja 2012, 17:57
Lokalizacja: Lubliniec

fiat 132 2.0l Bosh L-jetronic problem

Post autor: boras25 » 31 maja 2012, 07:25

Witam wszystkich
Od jakiegoś czasu mam problem z silnikiem i potrzebuje pomocy.
Silnik odpala za pierwszym obrotem, na wolnych obrotach pracuje idealnie,
problem pojawia się przy około 2000 do 3000 obr/min,przy dalszym
dodawaniu gazu silnik kopci na czarno i nie wchodzi dalej na obroty(dym
raczej nie pachnie spalonym olejem tylko chyba pochodzi z nieprzepalonej
mieszanki), na wszystkich świecach powstaje czarny jakby sadza nagar.
Z numerów silnika na głowicy i bloku silnika(nr na głowicy między
świecami:FF 132 DB 2A0 S62 a pod nim 4372748; nr na silniku 132DB2A0 a pod
nim 4356114)wnioskuje że silnik jest z fiata 132. Silnik już był w motorówce i tak naprawdę nie znam jego pochodzenia. Posprawdzałem co mogłem:

1.instalacja wg schematu:
http://obrazki.elektroda.pl/7986990500_1337348943.jpg
bez sondy lambda i nie ma kabli do pinów 23 i 24; do stycznika podwójnego
podłączyłem nowa instalację, nie podłączony jest kabel od stacyjki z
pinu złączania rozrusznika do stycznika podwójnego bo po przekręceniu
stacyjki na "raz" podawany był prąd z przekaźnika podwójnego
na rozrusznik(gdzieś na forum wyczytałem że potrzebne jest to do wtrysku
rozruchowego a ja mam oddzielną instalację wtrysku rozruchowego),
instalacja komputer-reszta w 100% sprawna każdy pojedynczy kabel i
łączenia sprawdzone.

2.czujnik temperatury nr. 0 280 130 023 daje wskazania:przy 20 stopni
Celsjusza 2500 om, 40st c 1120 om, 60 st c 700 om, nie ma przebicia na
obudowę ze styków przy tych temperaturach;nawet zamiast czujnika
temperatury podłączyłem oporniki o takich wartościach i praca silnika
wyglądała tak samo.

3.wtrysk rozruchowy o nr.0 280 170 041 został wyjęty z kolektora ssącego
przy pracującym silniku i nie rozpyla więc nie przepuszcza , kabel od
czujnika termo-czasowego odłączony, kabel od wtrysku rozruchowego
odłączony bo zrobiłem nową instalację i przed odpaleniem wtryskuje
dodatkowe paliwo oddzielnym włącznikiem.

4.przepływomierz powietrza nr. 0 280 202 017 zakupiony drugi bo myślałem
że stary zepsuty ma wskazania na wtyczce do komputera:
między stykami:
6 i 7 265 om;
6 i 8 415 om;
6 i 9 645 om;
8 i 9 230 om;
27 i 6 3,42 kiloom w chłodne dni i 1,7 kiloom gdy cieplej
posiadam takie dwa przepływomierze
stary:
6 i 7 250 om;
6 i 8 365 om;
6 i 9 585 om;
8 i 9 222 om;
27 i 6 3,65 kiloom w chłodne dni i maleje w ciepłym
Na obydwu silnik pracuje tak samo-czyli kopci przy 2-3 tyś

5.stycznik podwójny nr 032 514 121 chyba sprawny bo włącza pompę paliwa
po przekręceniu stacyjki, rozmontowałem go, poprawiłem wszystkie
lutowania, cewki styczników działają,styki wyczyszczone-działają, 3
diody i opornik wy lutowane sprawdzone i wstawione, na ścieżkach płytki
nie ma przerwań i przepaleń.

6. komputer nr 0 280 000 204 otworzyłem go i nie ma zapachu spalonej
elektroniki a wszystkie ścieżki i części wyglądają dobrze.

7.czujnik przy przepustnicy na styku
2 i 18 ma 0 omów ; 3 i 18 ma nieskończenie om w położeniu biegu
jałowego
2 i 18 nieskończenie omów; 3 i 18 od 0 do 10 om przy wciśniętym pedale
gazu

8.dodatkowy zawór powietrza rozebrałem: przesłona lekko przesuwa się,
drut oporowy nagrzewa się przy podaniu prądu-sprawny.

9.Silnik jest w motorówce i czasem jak nie ma wody w bloku( na obydwóch
przepływomierzach powietrza wkładanych na przemian zamiennie ) wchodzi na
obroty i nie kopci-jakby działał poprawnie. Po zwodowaniu raz przez
chwile działał poprawnie a potem po zassaniu wody do bloku silnika
koniec- czarny dym.(może coś związane z temperaturą silnika lub jakimś
czujnikiem który styka się z wodą)motorówka nie ma chłodnicy,
chłodzona jest wodą z jeziora. A może to powiązanie to tylko zbieg
okoliczności.

10.Czujnik w kopułce rozdzielacza wymieniony na nowy od fiata cromy 839
omów oporu( trzeba było tylko podstawę i magnes stary zamontować),
kabel ekranowany od czujnika do modułu cewki.Cewka zapłonowa sprawdzona.
Rozdzielacz i palec przeczyszczony. Przewody wysokiego napięcia i świece
nowe

Instalację wtryskową sprawdzałem wzorując się na:
http://www.mantaclub.pl/func/html/modul ... le&sid=309
Nie sprawdziłem jeszcze ciśnienia na wtryskach bo nie posiadam
odpowiedniego ciśnieniomierza.
Posiadam siwe wtryski robocze i nie posiadam rezystorów wtrysków.Obawiam
się że mam chyba nie ten przepływomierz co trzeba-opory są inne. Nie
wiem gdzie sprawdzić jaki nr przepływomierza powinny być w mojej
instalacji.
Metodą prób i błędów przytrzymałem ręką klapkę przepływomierza,
silnik nie kopcił i wchodził na maksymalne obroty. Nie mam nic do
stracenia i zacząłem eksperymentować ze starym przepływomierzem.
Zwiększyłem o dwa obroty (czarnego mocowania sprężyny) naciąg
sprężyny i zamontowałem blaszkę ograniczającą wychylenie.
Silnik nie kopci ale moc silnika jest znacznie ograniczona.
Na zdjęciach widać minimalne i maksymalne wychylenie klapki
przepływomierza i w tym przedziale wychyleń silnik nie kopci
http://obrazki.elektroda.pl/3608832900_1338127174.jpg
http://obrazki.elektroda.pl/1067278600_1338127175.jpg
Zwodowałem motorówkę i nawet pływa, ale to jeszcze nie to. Przy max
prędkości w wodzie silnik osiąga tylko 4000 obr/min.

Może ktoś wie jaki numer przepływomierza powinien być
w mojej instalacji lub gdyby posiadał taki silnik sprawny zmierzyłby
wartości rezystancji na pinach:
w początkowym położeniu :
6 i 7;
6 i 8;
6 i 9;
7 i 8;
8 i 9;
w maksymalny wychyleniu klapki między:
7 i 8;
w przepływomierzu.
Teoretycznie gdybym zastąpił oporniki w przepływomierzu odpowiednimi to
mogłoby działać.Jest tam 12( zielone na zdjęciach) oporników na suwaku
i 1 dodatkowy.
Proszę o pomoc i sugestie rozwiązania.
Z góry dziękuję

ODPOWIEDZ