Różnice w wałkach rozrządu.

jednostka napędowa, układy zasilania, układ chłodzenia, układ wydechowy.

Moderator: Moderatorzy

Masztal
Posty: 2002
Rejestracja: 02 maja 2007, 10:29
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki

Różnice w wałkach rozrządu.

Post autor: Masztal » 04 czerwca 2010, 17:53

Straciłem już rachubę, przyszło do mnie ze 30 różnych wałków, czort jeden wie czy fiat, polonez, hydrauliczne, wzmacniane....stąd parę pytań.

1 Jaka jest różnica między wałkiem do Fiata (rozrząd-łańcuch) a poloneza gaźnikowego (rozrząd pasek). Jakie oznaczenia, i czym oprócz oznaczeń się to wizualnie różni?

2 Czy wzystkie wałki miały tą samą długość?

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Parę fotek poglądowych - może ktoś wie który do jakiego silnika?
Ostatnio zmieniony 04 czerwca 2010, 18:14 przez Masztal, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Julo
Moderator
Posty: 10232
Rejestracja: 07 stycznia 2007, 22:30
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Julo » 04 czerwca 2010, 18:19

ten dłuższy z przodu jest do PNa. krotszy do fiata. roznia sie wlasnie tym przodem. Tak samo wał korbowy do PNa ma więcej z przodu :)
Ostatnio zmieniony 04 czerwca 2010, 18:21 przez Julo, łącznie zmieniany 1 raz.
www.ecoblasting.pl
www.facebook.com/ecoblasting
Piaskowanie samochodów zabytkowych. Sodowanie drobnych elementów.

Masztal
Posty: 2002
Rejestracja: 02 maja 2007, 10:29
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki

Post autor: Masztal » 04 czerwca 2010, 19:04

A teraz ciąg dalszy : silniki benzynowe poloneza 1,5 AA i 1,5 AB miały różne wałki rozrządu? A czy 1,5 AB ma taki sam wałek jak 1,6 CB?
I jakie były oznaczenia tych wałków i w którym miejscu?
WGM - Wiejska Grupa Manewrowa Obrazek

www.klikart.pl

Awatar użytkownika
Julo
Moderator
Posty: 10232
Rejestracja: 07 stycznia 2007, 22:30
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Julo » 04 czerwca 2010, 19:08

Masztal pisze:A czy 1,5 AB ma taki sam wałek jak 1,6 CB?
o ile wiem, to tak. wybite W na tyle wałka, tak jak w głowicy AB
www.ecoblasting.pl
www.facebook.com/ecoblasting
Piaskowanie samochodów zabytkowych. Sodowanie drobnych elementów.

Awatar użytkownika
jacekes
Administrator
Posty: 9935
Rejestracja: 09 stycznia 2007, 20:38
Lokalizacja: Poznań
Auto: kredens i brzydaal
Kontakt:

Post autor: jacekes » 04 czerwca 2010, 19:14

[OT]"W" było na głowicy z utwardzonymi gniazdami zaworowymi, a nie na głowicy od AB. W ogóle nie ma czegoś takiego jak głowica od AB.[/OT]
"ale ty więcej złomów nie kupuj!"

Awatar użytkownika
Julo
Moderator
Posty: 10232
Rejestracja: 07 stycznia 2007, 22:30
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Julo » 04 czerwca 2010, 19:17

no tak, w sumie wiem, jakos mi sie pieprznelo :)
www.ecoblasting.pl
www.facebook.com/ecoblasting
Piaskowanie samochodów zabytkowych. Sodowanie drobnych elementów.

Masztal
Posty: 2002
Rejestracja: 02 maja 2007, 10:29
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki

Post autor: Masztal » 04 czerwca 2010, 19:40

Czyli teoretycznie wymieniając wałek w silniku poloneza AA na wałek W i wymieniając gaźnik uzyskamy silnik AB?
WGM - Wiejska Grupa Manewrowa Obrazek

www.klikart.pl

Awatar użytkownika
Julo
Moderator
Posty: 10232
Rejestracja: 07 stycznia 2007, 22:30
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Julo » 04 czerwca 2010, 19:48

na to by wychodzilo.
www.ecoblasting.pl
www.facebook.com/ecoblasting
Piaskowanie samochodów zabytkowych. Sodowanie drobnych elementów.

philips
Posty: 960
Rejestracja: 09 stycznia 2007, 19:07
Lokalizacja: Mikołów, k. Katowic
Kontakt:

Post autor: philips » 04 czerwca 2010, 21:31

A po co gaźnik wymieniać?
Wałek od PN jest dłuższy bo na coś trzeba koło pasowe wsadzić :]
Polski Fiat 125p '74
BMW E30 320i '88
Fiat 126p '94
FSO Polonez Caro 1.6 GLI '95

Masztal
Posty: 2002
Rejestracja: 02 maja 2007, 10:29
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki

Post autor: Masztal » 04 czerwca 2010, 21:42

np po to, że w 1,5 AA średnica drugiej gardzieli gaźnika ma 24mm, a dla silnika AB ma 26mm. Są także inne dysze paliwowe oraz powietrzne.
WGM - Wiejska Grupa Manewrowa Obrazek

www.klikart.pl

Awatar użytkownika
Julo
Moderator
Posty: 10232
Rejestracja: 07 stycznia 2007, 22:30
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Julo » 04 czerwca 2010, 23:18

ide o zaklad, ze tok myslenia Kenłuta jest taki: "po co wymieniac gaznik, jak wystarczy gardziel zmienic i dysze" :)
www.ecoblasting.pl
www.facebook.com/ecoblasting
Piaskowanie samochodów zabytkowych. Sodowanie drobnych elementów.

OLO
Posty: 9124
Rejestracja: 09 stycznia 2007, 13:29
Lokalizacja: Wawa

Post autor: OLO » 04 czerwca 2010, 23:53

To ja zgrałem się z Kenłutem
Cisza na morzu, cisza w armacie.
Kto się odezwie - nie jedzie w FIACIE

Awatar użytkownika
FSOtrip
Posty: 48
Rejestracja: 19 stycznia 2013, 21:41
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: FSOtrip » 20 lutego 2013, 21:00

Witam.
Mam podobne pytanie, chciałbym wiedzieć, czy dobrze rozumiem.
Mam silniki AB i AA
AB padł, AA niby chodzi.
Chcę z AA zrobić AB
Czy wystarczy, że przełożę wałek rozrządu i gaźnik?
Czy powinienem zrobić coś jeszcze?
Gdzieś w necie widziałem info, że inne są też sprężyny na zaworach?
FSOtrip
Podoba Ci się to co robimy? Pozostańmy w kontakcie facebook/FSOtrip | YT/FSOtrip

OLO
Posty: 9124
Rejestracja: 09 stycznia 2007, 13:29
Lokalizacja: Wawa

Post autor: OLO » 20 lutego 2013, 22:29

Zasadniczo te silniki różniły się wałkiem i 2 gardziela w gaźniku. Reszta rozrządu identiko. Inne sprężyny były w hydraulice w plusach.
Cisza na morzu, cisza w armacie.
Kto się odezwie - nie jedzie w FIACIE

Awatar użytkownika
arnold
Posty: 348
Rejestracja: 14 marca 2011, 23:40
Lokalizacja: Gliwice

Post autor: arnold » 20 lutego 2013, 23:03

Tak jeśli robisz wymianę wałka to wypada zrobić przynajmniej szlif.
To ja dowcipas. Salve!

Awatar użytkownika
Adamus
Posty: 1373
Rejestracja: 10 stycznia 2007, 22:36
Lokalizacja: Gdynia Elbląg

Post autor: Adamus » 21 lutego 2013, 09:50

FSOtrip pisze:Witam.
Mam podobne pytanie, chciałbym wiedzieć, czy dobrze rozumiem.
Mam silniki AB i AA
AB padł, AA niby chodzi.
Chcę z AA zrobić AB
Czy wystarczy, że przełożę wałek rozrządu i gaźnik?
Czy powinienem zrobić coś jeszcze?
Gdzieś w necie widziałem info, że inne są też sprężyny na zaworach?
Wystarczy to co napisales - walek i gaznik.

O sprezynach zaworow slyszales pewnie w kontekscie silnikow o mocy 82 KM z PF 125p, ale to sa inne silniki niz AB.

Walek rozrzadu w silnikach AB i CB jest taki sam.
Ostatnio zmieniony 21 lutego 2013, 09:52 przez Adamus, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
Adamus

sterta Polonezów

Awatar użytkownika
FSOtrip
Posty: 48
Rejestracja: 19 stycznia 2013, 21:41
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: FSOtrip » 21 lutego 2013, 10:00

Planuję do silnika AA założyć moją głowicę z AB i gaźnik.
Z tego co piszecie wynika, że powinienem dzięki temu otrzymać silnik AB.
Głowica pójdzie do planowania, reszta powinna być ok, bo oba silniki mają raczej niewielki przebieg- oczywiście okaże się, jak się rozłoży AA.
FSOtrip
Podoba Ci się to co robimy? Pozostańmy w kontakcie facebook/FSOtrip | YT/FSOtrip

Awatar użytkownika
Adamus
Posty: 1373
Rejestracja: 10 stycznia 2007, 22:36
Lokalizacja: Gdynia Elbląg

Post autor: Adamus » 21 lutego 2013, 10:02

FSOtrip pisze:Planuję do silnika AA założyć moją głowicę z AB i gaźnik.
Z tego co piszecie wynika, że powinienem dzięki temu otrzymać silnik AB.
Głowica pójdzie do planowania, reszta powinna być ok, bo oba silniki mają raczej niewielki przebieg- oczywiście okaże się, jak się rozłoży AA.
Kolego! W silniku Poloneza walek rozrzadu _nie znajduje_ sie w glowicy! Czyli po jej zmianie nic sie nie zmieni :)
Walek jest w kadlubie i nalezy go wymienic :)
Do tego gaznik.

Sama glowica w AA i AB jest taka sama.
Pozdrawiam
Adamus

sterta Polonezów

OLO
Posty: 9124
Rejestracja: 09 stycznia 2007, 13:29
Lokalizacja: Wawa

Post autor: OLO » 21 lutego 2013, 13:39

Zmień 2 gardziel na 26mm. Już będzie wiecej KM
Cisza na morzu, cisza w armacie.
Kto się odezwie - nie jedzie w FIACIE

fiolek999
Posty: 248
Rejestracja: 18 marca 2012, 17:40
Lokalizacja: Poznań

Post autor: fiolek999 » 21 lutego 2013, 22:25

Wałków było kilkanaście typów;
silnik 116C(1300) 125p wałek krótki na łańcuch na tyle wałka wybite 1300
silnik 115C(1500) 125p wałek krótki na łańcuch tył wałka czysty

Silnik polonezowski na pasku :
AA wałek z tyłu czysty
wałki od AB CB 1,5 GLI 1,6GLI wybite z tyłu W
Wałki 1,6 gli na hydraulicznych popychaczach oraz 1,6 GSi wybite z tyłu H

To tak z grubsza pomijając wersje 125p na łańcuchu 82 KM oraz polonezy 1300

Wersje 125p oraz poloneza na tłokach płaskich(odprężone) miały wałki rozrządu takie same jak w normalnych wersjach.

OLO
Posty: 9124
Rejestracja: 09 stycznia 2007, 13:29
Lokalizacja: Wawa

Post autor: OLO » 21 lutego 2013, 23:07

To wąłki w 1.3 i 1.5 się różniły??? EEej. Bo wstanę i sprawdze.
Cisza na morzu, cisza w armacie.
Kto się odezwie - nie jedzie w FIACIE

Awatar użytkownika
maciejowski
Posty: 3832
Rejestracja: 25 lutego 2007, 19:08
Lokalizacja: Stołeczne Królewskie Miasto Kraków
Auto: gromadka gruzów

Post autor: maciejowski » 21 lutego 2013, 23:19

tak, chyba do momentu wprowadzenia emerowskich silników z końcówką 076.52

fiolek999
Posty: 248
Rejestracja: 18 marca 2012, 17:40
Lokalizacja: Poznań

Post autor: fiolek999 » 21 lutego 2013, 23:27

OLO pisze:To wąłki w 1.3 i 1.5 się różniły??? EEej. Bo wstanę i sprawdze.
oczywiście że sie różniły jak dużo innych części od 1300 było innych ale były zamienne od 1500

Awatar użytkownika
Adamus
Posty: 1373
Rejestracja: 10 stycznia 2007, 22:36
Lokalizacja: Gdynia Elbląg

Post autor: Adamus » 22 lutego 2013, 09:26

Jeszcze dodam, ze walki silnikow Polonezowskich 1.3 BA i 1.5 AA sa takie same.

Byc moze w silnikach 125p od 1975 r. jest tak samo - trzeba by sprawdzic.
Pozdrawiam
Adamus

sterta Polonezów

Awatar użytkownika
FSOtrip
Posty: 48
Rejestracja: 19 stycznia 2013, 21:41
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: FSOtrip » 12 marca 2013, 10:36

Adamus pisze:
Kolego! W silniku Poloneza walek rozrzadu _nie znajduje_ sie w glowicy! Czyli po jej zmianie nic sie nie zmieni :)
Walek jest w kadlubie i nalezy go wymienic :)
Do tego gaznik.

Sama glowica w AA i AB jest taka sama.
Oczywiście, wałek nie znajduje się w głowicy ;) Dokonałem zbyt dużego skrótu myślowego ;) Głowicę wymieniłem, bo moja jest lepsza niż dawcy.
Głowica została splanowana, blok przeszedł szlif cylindrów, przeszlifowany wal korbowy.
No i wymieniłem wałek rozrządu na mój- AB, do tego gaźnik i dolot. Powinienem mieć teraz silnik AB ;)
Dziękuję za cenną wiedzę!
Pozdrawiam

p.s.
Opis zmagań z silnikiem i zdjęcia na mojej stronie ;)
FSOtrip
Podoba Ci się to co robimy? Pozostańmy w kontakcie facebook/FSOtrip | YT/FSOtrip

ODPOWIEDZ