Nie włączający sie wentylator na chłodnicy

jednostka napędowa, układy zasilania, układ chłodzenia, układ wydechowy.

Moderator: Moderatorzy

Ruud20

Nie włączający sie wentylator na chłodnicy

Post autor: Ruud20 » 03 lipca 2007, 13:36

Witam mam problem z wentylatorem który powinien sie włączać po przekroczeniu temperatury 92 stopni a on nic .... chciałbym sie dowiedzieć jakie mogą być tego przyczyny i jak je ewentualnie naprawić ?

Koval_STM
Posty: 1792
Rejestracja: 10 stycznia 2007, 18:34
Lokalizacja: Warszawa - Wesoła

Post autor: Koval_STM » 03 lipca 2007, 13:42

Przyczyn może być kilka:

- przerwany któryś z kabli zasilających
- ukruszone/zardzewiałe/zaśniedziałe styki w kostce
- uszkodzony przekaźnik obwodu wentylatora
- uszkodzony włącznik went. w chłodnicy
- uszkodzony wentylator
FSO 1500 '89 1.6 CB
PF 125p '75 1.6 Rover MPI :D
Daewoo-FSO Polonez Atu+ '98 1.6 GSi Digital
FSO Polonez '88 1.5 AB

SPAjK
Posty: 1206
Rejestracja: 06 stycznia 2007, 18:00
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: SPAjK » 03 lipca 2007, 13:56

92 stopnie? wentylator to sie zdarzało ze dopiero przy 110 stopniach sie wlaczal. nie pamietam charakterystyki czujnika ale przy 92 to sie nigdy nie wlaczy o ile uzywasz standartowego czujnika
spajki

Tom_STM
Posty: 400
Rejestracja: 26 grudnia 2006, 12:03
Lokalizacja: Warszawa Wesoła
Kontakt:

Post autor: Tom_STM » 03 lipca 2007, 16:02

Spajk , nigdy nie mów nigdy.

SPAjK
Posty: 1206
Rejestracja: 06 stycznia 2007, 18:00
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: SPAjK » 03 lipca 2007, 17:35

hehe, no tak, w fiacie wszystko mozliwe:D
spajki

Awatar użytkownika
Mateoos
Członek Stowarzyszenia
Posty: 1120
Rejestracja: 24 grudnia 2006, 12:05
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Mateoos » 03 lipca 2007, 20:27

SPAjK pisze:przy 92 to sie nigdy nie wlaczy
U mnie się włącza. Włącza się przy minimalnym wychyleniu wskazówki ponad 90 stopni, wyłącza po minucie, może dwóch. Na czujniku nabito temp. pracy - 92 - 87, i tak rzeczywiście jest.

Nie zapominajmy, że - przynajmniej tak jest u mnie - czujnik wkręcony jest przy wylocie z chłodnicy, więc ma kontakt z chłodniejszą niż na wejściu wodą.

SPAjK
Posty: 1206
Rejestracja: 06 stycznia 2007, 18:00
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: SPAjK » 03 lipca 2007, 21:06

Mateoos pisze: Nie zapominajmy, że - przynajmniej tak jest u mnie - czujnik wkręcony jest przy wylocie z chłodnicy, więc ma kontakt z chłodniejszą niż na wejściu wodą.
a czujnik wskaznika jest wkrecony w blok silnika czyli miejsce cieplejsze niz chłodnica
spajki

rdt

Post autor: rdt » 13 lipca 2007, 21:07

a u mnie sie kiedyś włączał tuż po przekroczeniu 90 stopni - teraz sie załącza jak przekroczy grubo ponad 90 (ale do czerwonego pola jest duuuzo dalej niż do 90 ) - tak jakby się mu przesunęła charakterystyka -
po przemyśleniach doszedłem do wniosku ze to raczej wskaźnik niż termo- czujnik odpowiedzialny za załączenie
zresztą już dawno temu podciągnąłem klawisz do załączania wiatraka i polecam to każdemu posiadaczowi elektrycznego wiatraka

Nabauab
Posty: 556
Rejestracja: 10 stycznia 2007, 03:14
Lokalizacja: Stargard

Post autor: Nabauab » 24 marca 2009, 20:21

Krótka piłka:
-czujnik nowy, zresztą jak połączę na krótko też cisza.
-przekaźnik i bezpiecznik sprawne, podmieniałem i dalej nic
-kable i złącza w komorze silnika-brak widocznych uszkodzeń
-sam wentylator nie stawia oporów przy kręceniu ręcznym

Co jeszcze sprawdzić?
FSO Polonez Caro - 1.6 GLE 1994
Daewoo - FSO Polonez Caro Plus - 1.6 GSI 1999
Daewoo EroTico DLX 2000

kaovietz
Posty: 2859
Rejestracja: 08 stycznia 2007, 22:16
Lokalizacja: Bydziuchna

Post autor: kaovietz » 24 marca 2009, 21:45

Silnik wentylatora powiedział "dość"/ upierdzielony przewód przy samym silniczku.
Друзья познабтся в беде.

Nabauab
Posty: 556
Rejestracja: 10 stycznia 2007, 03:14
Lokalizacja: Stargard

Post autor: Nabauab » 24 marca 2009, 22:21

Łudzę się, że to może coś w skrzynce bezpieczników (bi or not tu bi Buraka) wie ktoś jak ją wyjąć w mr93, żeby można się było dostać od dupy strony?
FSO Polonez Caro - 1.6 GLE 1994
Daewoo - FSO Polonez Caro Plus - 1.6 GSI 1999
Daewoo EroTico DLX 2000

kaovietz
Posty: 2859
Rejestracja: 08 stycznia 2007, 22:16
Lokalizacja: Bydziuchna

Post autor: kaovietz » 24 marca 2009, 22:32

Pisałeś, że podłączałeś na krótko, więc pominąłem resztę instalacji. Przez "na krótko" rozumiem odpięcie kostki od wiatraka i podłączenie przewodów z silniczka bezpośrednio pod akumulator. Więc bezpieczniki nie mają wtedy nic do gadania...
Друзья познабтся в беде.

Nabauab
Posty: 556
Rejestracja: 10 stycznia 2007, 03:14
Lokalizacja: Stargard

Post autor: Nabauab » 24 marca 2009, 23:14

kaovietz pisze:Pisałeś, że podłączałeś na krótko
Tzn zwarłem przewody czujnika :) Ogólnie z elektryki to wiem, że prąd jest groźny;), więc czasem może wyrażam się nieprecyzyjnie:) Ale na pomysł z podłączeniem silniczka już nie wpadłem heh. Spróbuję i dam znać o efektach.
FSO Polonez Caro - 1.6 GLE 1994
Daewoo - FSO Polonez Caro Plus - 1.6 GSI 1999
Daewoo EroTico DLX 2000

Maurer
Posty: 849
Rejestracja: 09 stycznia 2007, 23:39
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Maurer » 25 marca 2009, 21:09

Nabauab pisze:Łudzę się, że to może coś w skrzynce bezpieczników (bi or not tu bi Buraka) wie ktoś jak ją wyjąć w mr93, żeby można się było dostać od dupy strony?
Musisz wyjąć ośkę, na której skrzynka bezpieczników wisi, jeśli dobrze pamiętam to jest na niej nakrętka którą trzeba odkręcić.
"Bo film to najważniejsza ze sztuk."
http://www.polskajazda.pl/Samochody/FSO ... Caro/84754

Awatar użytkownika
SeBa
Moderator - Technika
Posty: 3733
Rejestracja: 10 stycznia 2007, 21:20
Lokalizacja: Kozienice

Post autor: SeBa » 25 marca 2009, 21:15

w razie czego mam wentylator do opchniecia ;)
z FSO były: 125p 1.5L '83 L74 , Polonez Caro 1.5GLE '91 L49
i Polonez Caro Plus 1.6 GSi '99 42U jest: 1.4 GTi 16V '97 86E
Auto detailing-info PW

Nabauab
Posty: 556
Rejestracja: 10 stycznia 2007, 03:14
Lokalizacja: Stargard

Post autor: Nabauab » 25 marca 2009, 21:33

Wentylator chodzi, prąd nie dociera do czujnika. Nie wiem gdzie ginie, w bezpiecznikach jest wszystko ok. Na razie z pomocą ojca podłączyłem czujnik, druciarstwo na max ale działa.
FSO Polonez Caro - 1.6 GLE 1994
Daewoo - FSO Polonez Caro Plus - 1.6 GSI 1999
Daewoo EroTico DLX 2000

Tankista
Posty: 8
Rejestracja: 13 marca 2014, 18:20
Lokalizacja: Płock/Warszawa

Post autor: Tankista » 06 sierpnia 2014, 17:39

Witam,

problem podobny- nie włącza się wentylator (caro z 93) przy gorącym silniku (pow. 100 stopni) .

Termostat wydaje mi się sprawny (przewód z termostatu do chłodnicy jest gorący).

Silnik wentylatora jest sprawny, załącza się po złączeniu przewodów czujnika-włącznika.

Wymieniłem czujnik-włącznik, ale to problemu nie rozwiązało.

Stąd moje pytania:
1. czy jesli działa silnik wentylatora po złączeniu przewodów czujnikja, wyklucza to awarię przekaźników?

2. co jeszcze zmienić/sprawdzić , żeby znaleźć rozwiązanie problemu?

pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 06 sierpnia 2014, 17:40 przez Tankista, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
trucker
Posty: 438
Rejestracja: 31 marca 2013, 19:44
Lokalizacja: Kraków
Auto: MR89

Post autor: trucker » 06 sierpnia 2014, 19:47

Tankista pisze:Termostat wydaje mi się sprawny (przewód z termostatu do chłodnicy jest gorący).
Sprawdź, jaką temperaturę ma dół chłodnicy. Jeśli jest chłodny, to zapewne termostat.
Użytkownik Daniel22 odcina OHVką.

Tankista
Posty: 8
Rejestracja: 13 marca 2014, 18:20
Lokalizacja: Płock/Warszawa

Post autor: Tankista » 06 sierpnia 2014, 19:59

No właśnie też jest gorący, ale jutro jeszcze profilaktycznie termostat wymienię.

Jeszcze jedno pytanie: czy dopóki nie uda mi się tego naprawić, będzie można tymczasowo w razie konieczności włączać wentylator przez zetknięcie tych przewodów od włącznika, czy to raczej zły pomysł?
Ostatnio zmieniony 06 sierpnia 2014, 20:03 przez Tankista, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
maciejowski
Posty: 3828
Rejestracja: 25 lutego 2007, 19:08
Lokalizacja: Stołeczne Królewskie Miasto Kraków
Auto: gromadka gruzów

Post autor: maciejowski » 06 sierpnia 2014, 20:04

Tankista pisze:1. czy jesli działa silnik wentylatora po złączeniu przewodów czujnikja, wyklucza to awarię przekaźników?
tak, tylko sam czujnik zostaje podejrzany.
Tankista pisze:Jeszcze jedno pytanie: czy dopóki nie uda mi się tego naprawić, będzie można tymczasowo w razie konieczności włączać wentylator przez zetknięcie tych przewodów od włącznika, czy to raczej zły pomysł?
oczywiście, przecież nie ma różnicy czy ty łączysz kable ręcznie, czy czujnik.
Ostatnio zmieniony 06 sierpnia 2014, 20:05 przez maciejowski, łącznie zmieniany 1 raz.

Tankista
Posty: 8
Rejestracja: 13 marca 2014, 18:20
Lokalizacja: Płock/Warszawa

Post autor: Tankista » 06 sierpnia 2014, 20:45

Ok, dzięki :-)

Awatar użytkownika
raffi
Posty: 1322
Rejestracja: 14 lipca 2013, 15:42
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: raffi » 27 maja 2015, 12:22

Odgrzebię temat, bo wygląda, że i u mnie zaczęły się problemy z chłodzeniem. Nie załącza się żaden z wentylatorów. Prawy możliwe, że dlatego iż nie ma takiej temperatury jeszcze (nie wychodze poza 92-93 stopnie nawet w korku), ale lewy powinien załączać chyba wcześniej, a na pewno tego nie robi.

Sprawdziłem instalację. Bezpiecznik jest ok (klakson działa). Po zmostkowaniu kazdego z czujników, jego wentylator działa, więc oba przekaźniki i instalacja elektryczna obu wentylatorów na pewno jest ok. Winnymi muszą być czujniki wentylatora w chłodnicy. Stąd kilka pytań:

1) Do diesla z dużą chłodnica na dwa wentylatory jakie powinny być temperaturowo czujniki? 88/83 i 93/88 stopni załączenie/wyłączenie czy jakoś inaczej? Macie jakieś doświadczenia w tej kwestii? Chodzi mi nie tylko o to by się nie przegrzewał, ale też o to by nie wył wentylatorami bez potrzeby.

2) W InterCarsie, sieci i sklepach mają czujniki od 20zł/szt do ponad 50. Z for czytam, że z jakością bywa różnie i czasem wrecz trzeba kupić kilka by dobrać właściwy. Są jakieś marki czujników, które warto omijać? Albo odwrotnie - takie, które polecacie, bo wiecie, że nie ma z nimi problemów?

3) Zastanawiam się, czy z naprawą muszę się śpieszyć. Silnik mi się NIE przegrzewa, temperatura nawet w najgorszym korku dochodzi tylko do 92-93 stopni i dalej nie idzie... a do wymiany czujnika trzeba zrzucać płyn chłodniczy. Najchetniej bym to zrobił hurtem w sierpniu, gdy będę robił coroczny przegląd z wymianą płynów... polecacie przyśpieszyć przegląd, czy pilne nie jest? W razie co mogę se zmostkowac czujnik, gdyby mi się przegrzewał, więc nie mam specjalnego stresu, że to nie załącza.
Raffi
---------------------------------
Kto pod kim dołki kopie, ten jeździ na ropie ;-)

jurek_j
Posty: 1450
Rejestracja: 09 stycznia 2007, 20:07
Lokalizacja: FGW

Post autor: jurek_j » 27 maja 2015, 18:35

Ostatnio w klekocie wywaliłem kartonik przed chłodnicą, bo własnie już wentylator przypomniał że żyje. Wierząc w dobre działanie wskaźnika temp. płynu, dla pierwszego wiatraka będzie to 93/88 st. No bo jak wskazówka była pionowo na 90st, to nic nie załączało się.

Zmostkuj sobie ten czujnik, co to, raptem jeden przewód do masy, drugi do przekaźnika i wyłącznik, 3 leniwe minuty roboty.

Awatar użytkownika
raffi
Posty: 1322
Rejestracja: 14 lipca 2013, 15:42
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: raffi » 28 maja 2015, 09:13

jurek_j pisze:Zmostkuj sobie ten czujnik, co to, raptem jeden przewód do masy, drugi do przekaźnika i wyłącznik, 3 leniwe minuty roboty.
Jak będę musiał, to zmostkuję. Ale nie na stałe, żadnych włączników nowych ani kabli. Naprawde nie uważam, by obecny układ był zły i wymagał ulepszeń. Pisałem to wielokrotnie: Nie wiem co trzebaby zrobić, by ugotować ten silnik w Polonezie (poza oczywistymi dość ekstremalnymi zaniedbaniami typu jazda bez płynu, z walnietym termostatem itp)... układ jest wydajny i dalece wystarczający. Nowy czujnik będzie mnie kosztował 20-50zł, czyli też nie majątek. Po co tu robić jakieś patenty? ;)
Raffi
---------------------------------
Kto pod kim dołki kopie, ten jeździ na ropie ;-)

sta1416
Posty: 135
Rejestracja: 08 marca 2011, 17:31
Lokalizacja: Mikołów

Post autor: sta1416 » 28 maja 2015, 09:26

Sprawdź sobie jeszcze złącze masowe od wentylatora i czujnika które jest pod akumulatorem. Dla pewności.
Ostatnio zmieniony 28 maja 2015, 09:26 przez sta1416, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
raffi
Posty: 1322
Rejestracja: 14 lipca 2013, 15:42
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: raffi » 28 maja 2015, 10:54

sta1416 pisze:Sprawdź sobie jeszcze złącze masowe od wentylatora i czujnika które jest pod akumulatorem. Dla pewności.
O, dobra rada, zerknę w weekend.
Raffi
---------------------------------
Kto pod kim dołki kopie, ten jeździ na ropie ;-)

jurek_j
Posty: 1450
Rejestracja: 09 stycznia 2007, 20:07
Lokalizacja: FGW

Post autor: jurek_j » 28 maja 2015, 18:25

raffi pisze:
jurek_j pisze:Zmostkuj sobie ten czujnik, co to, raptem jeden przewód do masy, drugi do przekaźnika i wyłącznik, 3 leniwe minuty roboty.
Jak będę musiał, to zmostkuję. Ale nie na stałe, żadnych włączników nowych ani kabli. Naprawde nie uważam, by obecny układ był zły i wymagał ulepszeń. Pisałem to wielokrotnie: Nie wiem co trzebaby zrobić, by ugotować ten silnik w Polonezie (poza oczywistymi dość ekstremalnymi zaniedbaniami typu jazda bez płynu, z walnietym termostatem itp)... układ jest wydajny i dalece wystarczający. Nowy czujnik będzie mnie kosztował 20-50zł, czyli też nie majątek. Po co tu robić jakieś patenty? ;)
To jak zrobisz prowizorkę, bez użycia przełącznika? Czy w korku wysiądziesz z auta i zewrzesz przewody?

Awatar użytkownika
maciejowski
Posty: 3828
Rejestracja: 25 lutego 2007, 19:08
Lokalizacja: Stołeczne Królewskie Miasto Kraków
Auto: gromadka gruzów

Post autor: maciejowski » 28 maja 2015, 23:52

w korku żaden problem, gorzej w ruchu. :P

Awatar użytkownika
raffi
Posty: 1322
Rejestracja: 14 lipca 2013, 15:42
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: raffi » 29 maja 2015, 07:53

maciejowski pisze:w korku żaden problem, gorzej w ruchu. :P
W ruchu to się nie przegrzewa, trzyma eleganckie 75 stopni. A jakby co przecież zawsze można się zatrzymać. Zwłaszcza, że na A i S bywam nieczęsto ;-)
Raffi
---------------------------------
Kto pod kim dołki kopie, ten jeździ na ropie ;-)

Nabauab
Posty: 556
Rejestracja: 10 stycznia 2007, 03:14
Lokalizacja: Stargard

Post autor: Nabauab » 28 lipca 2017, 18:59

Podepnę się pod temat, nie chcę zakładać nowego, który powinien brzmieć "Dziwnie włączający się wentylator chłodnicy"
Plus GSi 99, chłodnica aluminiowa, jeden wiatrak, włącznik z boku z prawej. Wentylator na biegu jałowym włącza się tuż przy czerwonym polu, pracuje bardzo krótko. Jest sposób, żeby włączył się wcześniej, trzeba zrobić przygazówkę. Wtedy odpala mniej więcej na połowie między 90 stopni, a ostatnią kreską. Czy moja teoria, że ten układ jest tak zaćpany, że mało gorącego płynu dochodzi do czujki ma sens?
FSO Polonez Caro - 1.6 GLE 1994
Daewoo - FSO Polonez Caro Plus - 1.6 GSI 1999
Daewoo EroTico DLX 2000

ODPOWIEDZ