Pasowanie kanałów głowicy i kolektorów

Moderator: Moderatorzy

jacekes
Administrator
Posty: 9997
Rejestracja: 09 stycznia 2007, 20:38
Lokalizacja: Poznań
Auto: kredens i brzydaal
Kontakt:

Pasowanie kanałów głowicy i kolektorów

Post autor: jacekes »

Jak poprawić fabryczne różnice w średnicach kanałów dolotowych i ssących między głowicą a kolektorami?
Widziałem gdzieś opis, wg którego należy po prostu odrysować wielkość kanału w uszczelce na głowicy i kolektorze i poszerzyć je do tej wielkości.
Można się tym kierować, czy są jakieś lepsze metody?
Z tego, co zauważyłem, średnica otworu w uszczelce jest znacznie większa od kanału w głowicy i w kolektorze. Czy takie dość miejscowe poszerzenie kanału nie narobi mi jakiegoś bajzlu?
"ale ty więcej złomów nie kupuj!"

Koval_STM
Posty: 1793
Rejestracja: 10 stycznia 2007, 18:34
Lokalizacja: Warszawa - Wesoła

Post autor: Koval_STM »

W swoim silniku przyłożyłem uszczelkę do głowicy, wziąłem frez i wiertarkę, po czym powiększyłem kanały do wymiarów uszczelki.
Analogicznie poczyniłem z kolektorami.

Dodatkowo można wypolerować kanały wydechowe na lustro.

Polecam takie pasowanie. Wpływa ono pozytywnie na charakterystykę pracy silnika w dolnych partiach obrotów, a przy odpowiednim ustawieniu rozrządu również w górnych.

Najlepiej robić takie rzeczy na zdemontowanej głowicy, opiłki nie trafią na cylindry.
FSO 1500 '89 1.6 CB
PF 125p '75 1.6 Rover MPI :D
Daewoo-FSO Polonez Atu+ '98 1.6 GSi Digital
FSO Polonez '88 1.5 AB

jacekes
Administrator
Posty: 9997
Rejestracja: 09 stycznia 2007, 20:38
Lokalizacja: Poznań
Auto: kredens i brzydaal
Kontakt:

Post autor: jacekes »

Ok. Dzięki. Głowicę mam na stole, więc luz.
"ale ty więcej złomów nie kupuj!"

sem
Posty: 129
Rejestracja: 29 czerwca 2008, 07:28
Lokalizacja: Warszawa Praga Płd

Post autor: sem »

Koval_STM pisze:Dodatkowo można wypolerować kanały wydechowe na lustro.
Jak? Też frezem?
Patrzę i milczę, to wystarczy za komentarz.

jacekes
Administrator
Posty: 9997
Rejestracja: 09 stycznia 2007, 20:38
Lokalizacja: Poznań
Auto: kredens i brzydaal
Kontakt:

Post autor: jacekes »

Nie no, raczej najpierw papierem ściernym (kilka ziarnistości po kolei, od 80 do powiedzmy 1000), a na koniec gąbka rotacyjna i pasta polerska.
"ale ty więcej złomów nie kupuj!"

Janisz
Posty: 2968
Rejestracja: 10 stycznia 2007, 14:41
Lokalizacja: Warszawa k/Piaseczna k/ Złotokłosu

Post autor: Janisz »

Dodam, że warto się przyłożyć i wyrównać powierzchnię kanałów dolotowych, w miarę możliwości na całej długości, bo zazwyczaj były wykonane dosyć, delikatnie mówiąc, niejednolicie ;) kamienie szlifierskie z gównolitu za parę zł. dają radę, tylko trzeba sobie ich trochę naszykować, w ramach wałka giętkiego, odpowiedniej średnicy przewód paliwowy (z tych czarnych i grubych), z drugiej strony wiertło wsadzone w przewód i obsadzone we wiertarce. Jak tym się wstępnie wyrówna, to dogładzić papierem ściernym (tylko trzeba szukać takiego, co się ułoży do kształtu, a nie połamie). Jak już będzie gładkie, to wieńczymy projekt zrobieniem jednolitych, równomiernych poprzecznych rys w kanale, jakim papierem, to już nie pamiętam niestety.
Zresztą było już miliard razy, ja tylko przypominam i dodaję wskazówki praktyczne :)
Chyba, że masz jakimś cudem ładne powierzchnie, to nie warto się j...ć :P

sem
Posty: 129
Rejestracja: 29 czerwca 2008, 07:28
Lokalizacja: Warszawa Praga Płd

Post autor: sem »

Dzięki :)
Patrzę i milczę, to wystarczy za komentarz.

kaovietz
Posty: 2860
Rejestracja: 08 stycznia 2007, 22:16
Lokalizacja: Bydziuchna

Post autor: kaovietz »

Koval_STM pisze:Dodatkowo można wypolerować kanały wydechowe na lustro.
Rzecz dla maniaków, lub wiecznie nudzących się perfekcjonistów. Gówno da, bo lustro również zawali się nagarem. Fakt, że trochę później. Jakikolwiek sens widzę tylko przy profi wyliczonym, całym układzie wydechowym.
Odnośnie dolotu - nawet we Fiatowskim DOHC, ba Roverku, bywają konkretne progi. Robimy pasowanie kolektora do głowicy (niekoniecznie pod wymiar uszczelki, acz tak najprościej). Zbieramy co grubsze syfy z kanałów. Dziurka w kolektorze 115/16C ma być. Nie zatykamy poxiliną ;) Żadne polerki nie mają sensu, a robienie "lustra" wręcz szkodzi. Ma być dobry cug, bez progów. Jam przykładał kolektor pomazany farbą olejną do głowicy i wedle śladów korygował różnice. Zdarza się jednak, że uszczelka wchodzi "w światło" dolotu" - rżniemy uszczelkę, byle kulturalnie.
Друзья познабтся в беде.

ODPOWIEDZ